Storm Thorgerson: μια εικόνα χίλιες νότες


Το MTV σκότωσε το ραδιόφωνο ή Video killed the radio star όπως τραγουδούσαν οι Buggles πριν 30 και πλέον χρόνια.  Δηλαδή, η εικόνα σκότωσε τη μουσική με λίγα λόγια επειδή αφαίρεσε από τον ακροατή τη δυνατότητα να φαντάζεται.

Στον αντίποδα ακριβώς βρισκόταν ο Storm Thorgerson και η Hipgnosis η εταιρία σχεδιασμού εξωφύλλων μουσικών άλμπουμ που ίδρυσε με τον Aubrey Powell πίσω στα 1968 και έμελλε να γράψει ιστορία.

Και πώς να μη γράψει;

Ο ίδιος ο Storm είχε την τύχη να είναι φίλος με τον David Gilmour, τον κιθαρίστα των Pink Floyd και να πηγαίνει στο ίδιο σχολείο με τον Syd Barrett και τον Roger Waters, τους δύο εμπνευστές και ιδρυτές της μπάντας, δηλαδή! Έτσι, όταν συναντήθηκαν με τον Powell στο Cambridge, φοιτητές κινηματογράφου και οι δυο τους, τα πράγματα ήταν απλά.

Η ΕΜΙ, μέσω των Pink Floyd τους πρότεινε να κάνουν το εξώφυλλο του δεύτερου άλμπουμ του συγκροτήματος, A Saucerful Of Secrets κι από εκεί ακολούθησαν οι Pretty Things και οι Free και μερικοί ακόμα καλλιτέχνες της εταιρίας.

Τα εξώφυλλά τους βασίζονταν σε φωτογραφίες που σχεδόν ποτέ, πάντως, δεν περιλάμβαναν μέσα τους καλλιτέχνες (συνήθιζαν να τους τοποθετούν πάντοτε στο εσώφυλλο). Είχαν πάντοτε σχέση, όμως, με τον τίτλο ή την ιστορία ενός τραγουδιού. Οι πρώτες φωτογραφίες τους εμφανίζονταν στο μπάνιο του Powell, το οποίο μετέτρεπαν σε σκοτεινό θάλαμο.

Το όνομα της εταιρίας το πήραν από ένα γκράφιτι που βρήκαν στην πόρτα του διαμερίσματος από το οποίο ξεκίνησαν.


Είχαν ήδη κάνει τα εξώφυλλα μιας πλειάδας ιστορικών άλμπουμ μεταξύ των οποίων αυτά των Pretty Things, του The Madcap Laughs του Syd Barrett, του Electric Warrior των T-Rex, του Elegy των Nice, των ELO, Edgar Broughton Band, Wishbone Ash, Hollies, Renaissance και βεβαίως, όλων των κυκλοφοριών των Pink Floyd όταν έφτασαν στο 1973 και στην κυκλοφορία του διασημότερου, ίσως, άλμπουμ του ροκ. Κι αυτό δεν ήταν άλλο από το Dark Side Of The Moon. Ένα εξώφυλλο που σχεδόν όλα τα μουσικά έντυπα συγκαταλέγουν στα καλύτερα όλων των εποχών.


Ακολούθησε το εξώφυλλο ενός ακόμα ιστορικού άλμπουμ, του Houses Of The Holly των Led Zeppelin (που αργότερα έχασαν από πελάτες) και μέχρι το 1982, οπότε και η εταιρία έκλεισε, είχαν καλύψει σχεδόν κάθε κυκλοφορία του προοδευτικού, λεγόμενου, ροκ της δεκαετίας του ’70 και όχι μόνο. Μαζί με τον Roger Dean (Yes, Uriah Heep, Budgie, Gentle Giant, The Gun, Osibisa) και τον Paul Whitehead (Charisma Records, Genesis, Van Der Graaf) ήταν οι απόλυτοι κυρίαρχοι της βρετανικής, ειδικά, ροκ σκηνής στα 70s.

Μετά το κλείσιμο της Hipgnosis, ο Thorgerson και ο Powell άρχισαν να ασχολούνται με τα βίντεο κλιπ, τα οποία πια αποτελούσαν τη νέα τάση στο μουσικό χώρο, ιδρύοντας την εταιρία Green Back Films.


Η εταιρία συνέχισε επιτυχημένα και σε αυτό το χώρο, τον οποίο, άλλωστε, γνώριζαν καλά και οι δυο τους ως κινηματογραφιστές. Έτσι, έκαναν τις παραγωγές σε πολλές επιτυχίες των 80s, μεταξύ των οποίων τα Owner Of A Lonely Heart (Yes), Wherever I Lay My Hat (That’s My Home του Paul Young, Big Log (Robert Plant), The Riddle (Nick Kershaw). Κανένα, όμως, από τα βίντεο κλιπ δεν είχε τη στόφα και αυτή τη διαφορετικότητα και ιδιορρυθμία των εξωφύλλων τους.


Αυτό μέχρι το ’87, οπότε ο Thorgerson αποφάσισε να επιστρέψει σε ό,τι ήξερε να κάνει καλύτερα και ξεκίνησε την προσωπική του εταιρία, ανοίγοντας τα Storm Studios.


Τα εξώφυλλά του, λοιπόν, έκλεισαν μέσα τους ηχογραφήσεις των 10CC, Audioslave, Cranberries, Cult, Dream Theater, David Gilmour (με τον οποίο το 1994 έγιναν και κουμπάροι), Mars Volta, Megadeth, Muse και δεκάδων άλλων.

Στις 18 Απριλίου 2013 ο Storm Thorgerson παραδόθηκε στον καρκίνο τον οποίο πολέμησε για αρκετά χρόνια.


Επισκεφθείτε: Storm Thorgerson official site

Σχόλια