“Οταν χάνεται η ελπίδα
τα θλιμμένα τραγούδια παίρνουν το λόγο”
είχε πει κάποτε ο Elton John και
μία έρευνα δύο καθηγητών του
Πανεπιστημίου Lawrence του
Michigan στις
ΗΠΑ δείχνει ότι η μουσική γίνεται ολοένα
και περισσότερο θλιμμένη και θυμωμένη.
Στο συμπέρασμα
αυτό κατέληξαν οι καθηγητές Kathleen Napier
και Lior Shamir αναλύοντας μέσα από μία
εφαρμογή τους στίχους περισσότερων
από 6.000 τραγούδια από τους πίνακες
επιτυχιών του Billboard
(Billboard Hot 100) από το 1951 έως
το 2016.
Η εφαρμογή
αναζητούσε λέξεις που συσχετίζονται
με συναισθήματα όπως ο θυμός, ο φόβος,
η αηδία-αποστροφή, η χαρά και η θλίψη
και βαθμολογούσε σε μία κλίμακα θλίψης
από το 0 έως το 1.
Βρέθηκε,
λοιπόν, ότι προοδευτικά στο πέρασμα των
χρόνων η χαρά υποχωρούσε έναντι της
θλίψης με ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα
το Blueberry Hill του
Fats Domino που
μετρήθηκε με 0.89 χαρά ενώ το Stay
With Me του Sam
Smith το 2015 μετρήθηκε μόλις
στο 0.15.
Ταυτόχρονα
αυξάνεται η ευσυνειδησία και μειώνονται
η αυτοπεποίθηση κι η αμεσότητα και
ειλικρίνεια.
Η έρευνα με τίτλο
Quantitative Sentiment Analysis of Lyrics in Popular Music (Ποσοτική ανάλυση συναισθημάτων των στίχων στην δημοφιλή μουσική) έρχεται να ενισχύσει
τα ευρήματα της έρευνας του Πανεπιστημίου
Irvine της Καλιφόρνια για
λογαριασμό της Royal Society Open Science τον Μάιο
του 2018 που κατέληγε σχεδόν στα ίδια
συμπεράσματα μελετώντας και αναλύοντας
500.000 τραγούδια που κυκλοφόρησαν στη
Μεγάλη Βρετανία το διάστημα 1985-2015. Η
ίδια έρευνα κατέληγε ταυτόχρονα στο
παράδοξο ότι ενώ τα τραγούδια γίνονταν
πιο θλιμμένα ταυτόχρονα γίνονταν και
περισσότερο χορευτικά. Μία εκ των
συντακτών της έκθεσης, η Natalia
Kamarova το ερμήνευε θεωρώντας ότι “ενώ
η διάθεση είναι περισσότερο καταθλιπτική
ο κόσμος προσπαθεί να το ξεχάσει
χορεύοντας”.
Η ίδια έκθεση
καταδείκνυε και την απόλυτη υποχώρηση
του ροκ από το 2000 και μετά.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου