Ένα κλασικό
τραγούδι από την soul της
Atlantic βρέθηκε
στα charts σε
Αμερική και Αγγλία δύο φορές με διαφορά
σχεδόν τριών δεκαετιών.
Κι όμως... Το
τραγούδι με το οποίο έμεινε στην ιστορία
ο Ben E. King γράφτηκε
σχεδόν τυχαία μέσα σε λίγη ώρα και δεν
προοριζόταν για δική του κυκλοφορία.
Το 1961 ο Ben
E. King ξεκινούσε την προσωπική
του καριέρα ως συνθέτης και τραγουδιστής
αφού ήδη από το 1960 είχε εγκαταλείψει
τους Drifters έπειτα
από μία σύγκρουση με τον μάνατζερ του
συγκροτήματος George
Treadwell, ο οποίος το 1958 είχε
απολύσει όλα τα μέλη της πρώτης σύνθεσης
του σχήματος και είχε προσλάβει στη
θέση τους τους Five Crowns, το
σχήμα, δηλαδή, με το οποίο τραγουδούσε
ο Ben E. King.
Στα δύο χρόνια
πορείας του με τους Drifters
ο Ben E. King
ηχογράφησε μαζί τους 13
τραγούδια στα εννέα εκ των οποίων ήταν
η πρώτη φωνή. Όμως, ποτέ δεν εμφανίστηκε
ζωντανά μαζί τους λόγω διαφωνίας του
με τους όρους του συμβολαίου του.
O Treadwell,
βλέπετε, είχε τα δικαιώματα
του ονόματος αφού οι Drifters
είχαν ξεκινήσει ως backing
σχήμα του τραγουδιστή
Clyde McPhatter, ο
οποίος το 1955 αποχώρησε. Έτσι, οι τέσσερις
τότε Drifters συνέχισαν
να παίζουν με πολύ χαμηλές αμοιβές από
τον George Treadwell -ο
οποίος, να σημειώσουμε, ήταν ο σύζυγος
της σπουδαίας τραγουδίστριας Sarah
Vaughan- ώσπου
ήρθε στο σχήμα ο Ben E. King
ως πρώτη φωνή και τάραξε
λίγο τα φαινομενικά ήρεμα νερά.
Ο Ben,
μάλιστα, έγραψε μαζί με
τον Treadwell (σαξοφωνίστας
κι ο ίδιος) και τον μάνατζέρ του Lover
Patterson, την πρώτη μεγάλη
επιτυχία του συγκροτήματος το There
Goes My Baby (1959).
Τον Δεκέμβρη
του 1960, λοιπόν, ηχογραφεί το Spanish
Harlem, ένα τραγούδι που
έγραψε μαζί με τον Jerry
Leiber και τον Phil
Spector κι ήταν η πρώτη του
προσωπική μεγάλη επιτυχία. Την ίδια
χρονιά, κι ενώ ήταν έτοιμη η κυκλοφορία
του πρώτου προσωπικού άλμπουμ του, που
βγήκε τον Μάιο, ο Ben
βρίσκεται στο γραφείο
των Jerry Lieber και
Mike Stoller και
σιγομουρμουρίζει μία μελωδία καθισμένος
επάνω στο γραφείο του Lieber
προσπαθώντας να γράψουν
στίχους. Εκείνη τη στιγμή μπαίνει ο Mike
Stoller κι ακούγοντας τον
Ben του ζητάει
να συνεχίσει ενώ αυτός κάθεται στο πιάνο
και σκαρώνει τις βασικές συγχορδίες.
Κι έτσι, γεννιέται το Stand
By Me.
Το τραγούδι
βασιζόταν κατά κάποιο τρόπο σε ένα
spiritual που
είχαν γράψει ο Sam Cooke με
τον J. W. Alexander με τον τίτλο Stand By
Me Father κι είχαν ηχογραφήσει οι Soul Stirrers
με τον Johnnie Taylor, αλλά η τελική σύνθεση
με τα λόγια του Ben
επεξεργασμένα παρέα με
τον Lieber απλώς
θύμιζε αμυδρά το τραγούδι. Ήταν, βλέπετε,
και η σπουδαία μπασογραμμή που πρόσθεσε
ο Mike Stoller μαζί με την ντραμς σε αφροκουβανέζικο ρυθμό, που
έκανε το τραγούδι μοναδικό. Προσθέστε και την μοναδική ερμηνεία του King, που ο Γιάννης Πετρίδης στο βιβλίο του Τα Τραγούδια Του Αιώνα συγκρίνει με αυτή του Johnny Ray στο Cry και τότε εύκολα αντιλαμβάνεστε γιατί έγινε ένα από τα classics της soul.
Ο Stanley Applebaum
ανέλαβε την ενορχήστρωση και η ηχογράφηση
έγινε με μερικούς από τους καλύτερους
τότε session μουσικούς:
Romeo Penque στο σαξόφωνο, Ernie Hayes στο πιάνο,
Al Caiola και Charles McCracken στις κιθάρες, Lloyd
Trotman στο κοντραμπάσο, Phil Kraus στο percussion
και Gary Chester στα τύμπανα.
Η κυκλοφορία
του με την ετικέτα της ATCO
έγινε τον Απρίλιο του
1961 με τους Lieber και
Stoller να
κρύβονται πίσω από το ψευδώνυμο King and
Elmo Glick, με το οποίο συχνά υπέγραφαν
συνθέσεις τους.
Το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ του Don't Play That Song! του 1962.
Έγινε Νο1 στα
R&B charts του
Billboard και
τον Ιούνιο έφτασε μέχρι το Νο4 του
Billboard 100.
Όμως, το 1986 επέστρεψε ξανά
στην επικαιρότητα καθώς ήταν το βασικό
τραγούδι στην εξαιρετική ταινία του
Robe Reiner με
τον ίδιο τίτλο, κι έτσι ο Ben
E. King είδε το τραγούδι του
να σκαρφαλώνει στο Νο 9 του αμερικάνικου
chart.
Το 1987 η Levis το επιλέγει ως μουσική υπόκρουση στη διαφήμισή της για τα 501 και το Stand By Me ξαναμπαίνει στα charts σε Αμερική και Μ. Βρετανία όπου, μάλιστα, έγινε και Νο 1.
Αυτές οι επιτυχίες
του το έφτασαν να γίνει το έκτο εμπορικότερο
τραγούδι από τη δεκαετία του '60 καθώς,
μέχρι το 2012, είχε φτάσει να αποδίδει
22,8 εκατομμύρια δολάρια από τις πωλήσεις
του!
Το 2015, πέντε
μόλις εβδομάδες πριν το θάνατο του Ben
E. King, η Αμερικανική Ακαδημία
το επέλεξε ως ένα από τα 500 σημαντικότερα
αμερικάνικα τραγούδια και το συμπεριέλαβε
στην βιβλιοθήκη του Κογκρέσου ενώ ήταν
στη θέση 122 στη λίστα του Rolling
Stone με τα 500 σημαντικότερα
τραγούδια.
Σύμφωνα με
την BMI είναι
το τέταρτο δημοφιλέστερο τραγούδι σε
εκτελέσεις από άλλους μουσικούς καθώς
έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 7 εκατομμύρια
εκτελέσεις του ενώ υπάρχουν και
εκατοντάδες ηχογραφήσεις του με πιο
γνωστή αυτή του John Lennon
από το άλμπουμ του Rock
'n' Roll του 1975, αλλά και αυτή
των Florence + The Machine.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου