Stand By Me: ένα από τα δημοφιλέστερα μαύρα τραγούδια



Ένα κλασικό τραγούδι από την soul της Atlantic βρέθηκε στα charts σε Αμερική και Αγγλία δύο φορές με διαφορά σχεδόν τριών δεκαετιών.

Κι όμως... Το τραγούδι με το οποίο έμεινε στην ιστορία ο Ben E. King γράφτηκε σχεδόν τυχαία μέσα σε λίγη ώρα και δεν προοριζόταν για δική του κυκλοφορία.

Το 1961 ο Ben E. King ξεκινούσε την προσωπική του καριέρα ως συνθέτης και τραγουδιστής αφού ήδη από το 1960 είχε εγκαταλείψει τους Drifters έπειτα από μία σύγκρουση με τον μάνατζερ του συγκροτήματος George Treadwell, ο οποίος το 1958 είχε απολύσει όλα τα μέλη της πρώτης σύνθεσης του σχήματος και είχε προσλάβει στη θέση τους τους Five Crowns, το σχήμα, δηλαδή, με το οποίο τραγουδούσε ο Ben E. King.

Στα δύο χρόνια πορείας του με τους Drifters ο Ben E. King ηχογράφησε μαζί τους 13 τραγούδια στα εννέα εκ των οποίων ήταν η πρώτη φωνή. Όμως, ποτέ δεν εμφανίστηκε ζωντανά μαζί τους λόγω διαφωνίας του με τους όρους του συμβολαίου του.

O Treadwell, βλέπετε, είχε τα δικαιώματα του ονόματος αφού οι Drifters είχαν ξεκινήσει ως backing σχήμα του τραγουδιστή Clyde McPhatter, ο οποίος το 1955 αποχώρησε. Έτσι, οι τέσσερις τότε Drifters συνέχισαν να παίζουν με πολύ χαμηλές αμοιβές από τον George Treadwell -ο οποίος, να σημειώσουμε, ήταν ο σύζυγος της σπουδαίας τραγουδίστριας Sarah Vaughan- ώσπου ήρθε στο σχήμα ο Ben E. King ως πρώτη φωνή και τάραξε λίγο τα φαινομενικά ήρεμα νερά.

Ο Ben, μάλιστα, έγραψε μαζί με τον Treadwell (σαξοφωνίστας κι ο ίδιος) και τον μάνατζέρ του Lover Patterson, την πρώτη μεγάλη επιτυχία του συγκροτήματος το There Goes My Baby (1959).

Τον Δεκέμβρη του 1960, λοιπόν, ηχογραφεί το Spanish Harlem, ένα τραγούδι που έγραψε μαζί με τον Jerry Leiber και τον Phil Spector κι ήταν η πρώτη του προσωπική μεγάλη επιτυχία. Την ίδια χρονιά, κι ενώ ήταν έτοιμη η κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού άλμπουμ του, που βγήκε τον Μάιο, ο Ben βρίσκεται στο γραφείο των Jerry Lieber και Mike Stoller και σιγομουρμουρίζει μία μελωδία καθισμένος επάνω στο γραφείο του Lieber προσπαθώντας να γράψουν στίχους. Εκείνη τη στιγμή μπαίνει ο Mike Stoller κι ακούγοντας τον Ben του ζητάει να συνεχίσει ενώ αυτός κάθεται στο πιάνο και σκαρώνει τις βασικές συγχορδίες. Κι έτσι, γεννιέται το Stand By Me.



Το τραγούδι βασιζόταν κατά κάποιο τρόπο σε ένα spiritual που είχαν γράψει ο Sam Cooke με τον J. W. Alexander με τον τίτλο Stand By Me Father κι είχαν ηχογραφήσει οι Soul Stirrers με τον Johnnie Taylor, αλλά η τελική σύνθεση με τα λόγια του Ben επεξεργασμένα παρέα με τον Lieber απλώς θύμιζε αμυδρά το τραγούδι. Ήταν, βλέπετε, και η σπουδαία μπασογραμμή που πρόσθεσε ο Mike Stoller μαζί με την ντραμς σε αφροκουβανέζικο ρυθμό, που έκανε το τραγούδι μοναδικό. Προσθέστε και την μοναδική ερμηνεία του King, που ο Γιάννης Πετρίδης στο βιβλίο του Τα Τραγούδια Του Αιώνα συγκρίνει με αυτή του Johnny Ray στο Cry και τότε εύκολα αντιλαμβάνεστε γιατί έγινε ένα από τα classics της soul.


Ο Stanley Applebaum ανέλαβε την ενορχήστρωση και η ηχογράφηση έγινε με μερικούς από τους καλύτερους τότε session μουσικούς: Romeo Penque στο σαξόφωνο, Ernie Hayes στο πιάνο, Al Caiola και Charles McCracken στις κιθάρες, Lloyd Trotman στο κοντραμπάσο, Phil Kraus στο percussion και Gary Chester στα τύμπανα.

Η κυκλοφορία του με την ετικέτα της ATCO έγινε τον Απρίλιο του 1961 με τους Lieber και Stoller να κρύβονται πίσω από το ψευδώνυμο King and Elmo Glick, με το οποίο συχνά υπέγραφαν συνθέσεις τους.

Το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ του Don't Play That Song! του 1962.

Έγινε Νο1 στα R&B charts του Billboard και τον Ιούνιο έφτασε μέχρι το Νο4 του Billboard 100. Όμως, το 1986 επέστρεψε ξανά στην επικαιρότητα καθώς ήταν το βασικό τραγούδι στην εξαιρετική ταινία του Robe Reiner με τον ίδιο τίτλο, κι έτσι ο Ben E. King είδε το τραγούδι του να σκαρφαλώνει στο Νο 9 του αμερικάνικου chart.

Το 1987 η Levis το επιλέγει ως μουσική υπόκρουση στη διαφήμισή της για τα 501 και το Stand By Me ξαναμπαίνει στα charts σε Αμερική και Μ. Βρετανία όπου, μάλιστα, έγινε και Νο 1.

Αυτές οι επιτυχίες του το έφτασαν να γίνει το έκτο εμπορικότερο τραγούδι από τη δεκαετία του '60 καθώς, μέχρι το 2012, είχε φτάσει να αποδίδει 22,8 εκατομμύρια δολάρια από τις πωλήσεις του!

Το 2015, πέντε μόλις εβδομάδες πριν το θάνατο του Ben E. King, η Αμερικανική Ακαδημία το επέλεξε ως ένα από τα 500 σημαντικότερα αμερικάνικα τραγούδια και το συμπεριέλαβε στην βιβλιοθήκη του Κογκρέσου ενώ ήταν στη θέση 122 στη λίστα του Rolling Stone με τα 500 σημαντικότερα τραγούδια.

Σύμφωνα με την BMI είναι το τέταρτο δημοφιλέστερο τραγούδι σε εκτελέσεις από άλλους μουσικούς καθώς έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 7 εκατομμύρια εκτελέσεις του ενώ υπάρχουν και εκατοντάδες ηχογραφήσεις του με πιο γνωστή αυτή του John Lennon από το άλμπουμ του Rock 'n' Roll του 1975, αλλά και αυτή των Florence + The Machine.



Σχόλια