Οι συναυλίες στο Ισραήλ κι η καθεστωτική προπαγάνδα


Πολύς ο λόγος εδώ και καιρό για το ακαδημαϊκό και πολιτιστικό μποϋκοτάζ στο οποίο καλούν παλαιστινιακές και ισραηλινές οργανώσεις και το BDS movement με πρωτοστατούντες διεθνώς τον Roger Waters, τον Brian Eno, τον Ken Loach, τον Noam Chomsky ή τον ισραηλινό ιστορικό Ilan Pappe και πολλές ακόμα προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών.
Το κίνημα, βέβαια, έχει και τους πολέμιούς του, ανάμεσά τους και μουσικούς, που αρνούνται να συνταχθούν κι εξακολουθούν να δίνουν συναυλίες αγνοώντας τις εκκλήσεις των ομότεχνών τους που συμμετέχουν. Πρόσφατα τα παραδείγματα των Radiohead (Ιούλιος 2017) και του Nick Cave (Νοέρμβριος 2017), αλλά και του Meteor Festival, της πρώτης απόπειρας διοργάνωσης μουσικού φεστιβάλ στο Ισραήλ.
Το Meteor, που διεξήχθη, τελικώς, τον Σεπτέμβριο της περασμένης χρονιάς πέρασε από χίλια μύρια κύματα, καθώς υπήρξαν περισσότερα από δέκα ονόματα που ακύρωσαν είτε μετά τις παραινέσεις του BDS είτε επειδή αντιλήφθηκαν ότι η αρχική απόφαση συμμετοχής τους ήταν λανθασμένη είτε, τέλος, επειδή ζύγισαν τα υπέρ και τα κατά για τη δημοφιλία τους αφού η κατακραυγή στο μουσικόφιλο κοινή θεωρείτο δεδομένη. Είχαν, βλέπετε, προηγηθεί κι οι αποδοκιμασίες στους Radiohead κι η διαμαρτυρία με πλακάτ στην εμφάνισή τους στο Glastonbury που είχε προηγηθεί αυτής στο Ισραήλ.


Πρώτη και καλύτερη που ακύρωσε η Lana Del Rey, που θα ήταν κι η headliner του τριημέρου για να ακολουθήσουν αρκετοί ακόμα, όπως οι Off Montreal βγάζοντας ανακοινώσεις που κατήγγειλαν το apartheid έμμεσα ή και άμεσα.
Παρόλα αυτά, το φεστιβάλ έγινε με τους διοργανωτές να καταφέρνουν να κρατήσουν τον Kamashi Washington που ήταν το δεύτερο μεγάλο όνομα, τον Ariel Pink και τους Tame Impala, καθώς και δεκάδες άλλων μικρότερων ονομάτων διεθνών και εγχώριων.
Η διοργάνωση, τελικά, κρίθηκε αποτυχημένη αφού δεν μπόρεσε να προσελκύσει τον κόσμο που περίμεναν οι διοργανωτές της κι η εταιρία τώρα κινδυνεύει με πτώχευση έχοντας αφήσει απλήρωτους δεκάδες μουσικούς και τεχνικούς.

Οι Radiohead ως εργαλείο προπαγάνδας
Δεν συνέβη, πάντως, το ίδιο και με τις συναυλίες των Radiohead και του Nick Cave, οι οποίες ήταν sold out.
Μόλις προχθές, όμως, η ισραηλινή εφημερίδα Haaretz αποκάλυψε ότι οι συναυλίες των Radiohead έγιναν με την μεσολάβηση του υπουργείου Εξωτερικών του Ισραήλ, αλλά και του Υπουργείου Δημόσιας Ασφάλειας. Και σε ό,τι αφορά το δεύτερο υπουργείο, ίσως να ακούγεται λογικό αφού για την παραχώρηση δημόσιου χώρου απαιτείται παντού η άδεια της αστυνομίας. Σε ό,τι αφορά, όμως, το υπουργείο εξωτερικών;
Ο διοργανωτής της συναυλίας Aran Arielli, ιδιοκτήτης της εταιρίας παραγωγών Naranjah που διοργανώνει και το Meteor Festival, αποκάλυψε ότι προσέγγισε ο ίδιος τον υπουργό εξωτερικών και τον έπεισε να μεσολαβήσει καθώς αυτή η συναυλία θα ήταν μια μεγάλη νίκη της ισραηλινής προπαγάνδας (Hasbara) έναντι του BDS και του Roger Waters.
Τελικώς, έτσι και συνέβη κι οι διοργανωτές πήραν την άδεια.
Αυτή η αποκάλυψη έρχεται να καταρρίψει το επιχείρημα του Thom Yorke, αλλά και του Nick Cave και όσων, τελικά, εξακολουθούν να δίνουν συναυλίες στο Ισραήλ ότι “δεν παίζουμε για τις κυβερνήσεις, αλλά για τον κόσμο μας” αφού αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση του Ισραήλ χρησιμοποιεί αυτές τις εμφανίσεις για την διεθνή προπαγάνδα της.


Θέλει ο Nick Cave να κρυφτεί κι η Hasbara δεν τον αφήνει
Με τον ίδιο και πιο απροκάλυπτο τρόπο το κράτος του Ισραήλ είχε εκμεταλλευτεί και την εμφάνιση του Nick Cave με δηλώσεις “αγάπης” και εμφανή προπαγάνδα τόσο σε ΜΜΕ όσο και στα social media από υπουργούς, πρεσβευτές και διεθνή λόμπυ.
Οι δηλώσεις αυτές έχουν συγκεντρωθεί σε ανακοίνωση-καταγγελία του οργανισμού Artists For Palestine και μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ
Κι αν για τους Radiohead μπορεί κάποιος να βρει δικαιολογίες, καθώς το Ισραήλ ήταν η πρώτη χώρα που τους αγκάλιασε με το Creep να γίνεται δημοφιλές εκεί πολύ πριν κάνει επιτυχία στον υπόλοιπο κόσμο και ο κιθαρίστας John Greenwood είναι παντρεμένος με καλλιτέχνη ισραηλινής καταγωγής, για τον Nick Cave, ο οποίος μάλιστα, μίλησε και με σκληρή γλώσσα τόσο πριν τις συναυλίες του όσο και μετά, δεν φαίνεται να υπάρχει κανένα ελαφρυντικό.

Κι ενώ η πλειοψηφία των καλλιτεχνών και των πνευματικών ανθρώπων έχει συνταχθεί στο BDS υπάρχουν ακόμα αρκετοί μουσικοί που συνεχίζουν να κλείνουν εμφανίσεις στο Ισραήλ παρά τις εκκλήσεις και το βασικό ερώτημα: τριάντα χρόνια πίσω θα κάνατε το ίδιο και στο apartheid της Νότιας Αφρικής ή θα συμμετείχατε στο μποϋκοτάζ;
Το πιθανότερο είναι ότι θα συμμετείχαν, αλλά δεν πρέπει να λησμονούμε κι εμείς ότι το μποϋκοτάζ στο νοτιοαφρικανικό καθεστώς χρειάστηκε είκοσι χρόνια για να γίνει καθολικό.
Και, βέβαια, κανείς δεν απαντά στο βασικό και αμείλικτο ερώτημα: είναι σωστό να παίζεις σε μια χώρα που αποκλείει σε ορισμένα εκατομμύρια πολιτών της τη δυνατότητα να έρθουν να σε παρακολουθήσουν;

Διαβάστε επίσης:

Σχόλια